a
Un espacio que propone reflexionar sobre el urbanismo y la arquitectura en Euskadi.

Encuentranos en redes

Analysis of comfort in NZEB collective housing with Passivhaus standard in the Basque Country. Social housing in Bilbao

Iñigo Rodríguez Vidal

Xabat Oregi Isasi

Jorge Otaegui Arce

 

 

This work is developed from the investigations initiated during the development of the Doctoral Thesis “EVALUATION OF THE PASSIVHAUS CONSTRUCTION STANDARD AND ITS APPLICATION IN THE CLIMATE FIELD OF THE BASQUE AUTONOMOUS COMMUNITY AND THE FORAL COMMUNITY OF NAVARRA. THE CASE OF OFFICIAL PROTECTION COLLECTIVE HOUSING ”defended by Iñigo Rodríguez Vidal in December 2015 at the Department of Architecture of the University of the Basque Country (https://addi.ehu.es/handle/10810/17870).

Given that the Passivhaus standard was originally defined in a conservative direction of energy, developed in climates with relatively low values ​​of solar radiation, this study tried to analyze the consequences of a construction under the Passivhaus standard in climates present in the Basque Autonomous Community and the Foral Community of Navarra, very different from each other, but all characterized by less rigor in winter and greater in summer, with a greater or lesser incidence of both effects according to the climatic zones that we will describe.

From the previous point, it was about evaluating the applicability of the Passivhaus standard to each climatic zone. The aim was to carry out a study adapted to the climatic areas found in political territories, and to mark the appropriate construction and typological trends for a better adaptation to European energy saving regulations.

The study sought to evaluate the behavior of buildings in warm months in terms of thermal comfort, defining the best strategies so that they remain within optimal levels. Given that proposed passive cooling solutions such as natural ventilation, nighttime over-ventilation (mechanical and natural) and conductive ground contact cooling are the most common responses to overheating before opting for active cooling systems, he reflected on the adaptation of the same to the collective construction in urban environments typical of public housing developments. It was also evaluated whether other passive systems to avoid overheating, architectural solutions (fixed sun protection structures), mobile sun protection systems (external reflective blinds) can sufficiently improve the situation of possible overheating in the different climatic zones. Likewise, it was evaluated how the different construction systems behave, with greater or lesser thermal inertia, when it comes to achieving thermal comfort within the established ranges.

This study seeks to contrast the results obtained during the theoretical research by monitoring and conducting surveys among the users of houses built according to social protection housing regulations in the Basque Country.
The objectives of the study are:

Ratify the conclusions obtained by the previous study through the use of surveys and monitoring;
Evaluate the resilience of homes built under the Passivhaus standard to increasingly intense heat waves;
Assess the use by users of protective measures against overheating and the impact of the same in reducing overheating hours;
Complete climate-friendly improvements.

2019
Housing Lab
Fase 2020

``... study adapted to the climatic environments found in political territories,... ``

Fragmentos selecionados (VO): 

,,

..la Arquitectura no es una libre actividad artística, sino una profesión basada en la ciencia y encaminada a la solución de problemas. Estos problemas, además deben ser descubiertos e identificados, y no definidos o inventados por diseñadores. De aquí la conclusión de que la arquitectura y los ámbitos relacionados del diseño (como diseño urbano, arquitectura paisajística, diseño de interiores, y hasta cierto punto, también el diseño industrial) forman en su conjunto un campo de diseño del entorno.”

Ahondando en la cuestión continúa:

“El objeto del diseño del entorno no consiste en dar a los que lo practican la oportunidad de expresarse artísticamente,….la satisfacción profesional de un diseñador ha de provenir de la identificación y solución de problemas. Entonces, el objetivo del diseño sería crear entornos y componentes que se ajustasen a las necesidades de los usuarios, es decir, crear los ambientes y su relleno para que presten apoyo a los usuarios, sus deseos, sus actividades, etc….Esto significa que los productos de tal diseño (edificios y otros entornos físicos) deben basarse en la comprensión de las cualidades humanas, ajustarse a las mismas y prestarles apoyo (to be supportive)”.

Más adelante señala que:

“…el diseño se convierte en una aplicación del conocimiento basado en la investigación científica; este conocimiento significa conocer y seguir la literatura especializada para poder basar los diseños en los últimos avances de la investigación científica, y no en las preferencias personales del diseñador, su intuición y cosas por el estilo, aunque estas últimas sirvan para ayudar a formar hipótesis que necesitan ser demostradas, antes que aceptadas a fuerza de ser deseadas”.

Nos indica además que “esta investigación científica debe estar presente no únicamente en el propio proceso de diseño, sino en toda la secuencia de actividades esenciales que deben precederlo (como el análisis del problema o la programación (lo qué ha de ser diseñado y porqué) o sucederlo (como la evaluación posterior a la ocupación del entorno)”.

Finalmente, indica el proceso para evaluar el éxito de un diseño, siendo necesario encontrar respuesta a dos preguntas: -Una primera cuestión que debemos hacernos, “¿Qué debe hacer el diseño para solucionas su(s) problema(s)? Es

necesario saberlo para poder juzgar si los problemas están realmente solucionados, o lo que es lo mismo efectuar una evaluación posterior a la ocupación del entorno [post-occupancy evaluation] en lugar de hacer crítica arquitectónica que únicamente representa las preferencias personales del crítico, careciendo así de todo interés y valor.”

-Una segunda cuestión primordial para saber si un diseño tiene existo consiste en saber que “si un diseño está destinado a crear un entorno mejor, uno necesita saber: ¿Qué es lo mejor? ¿Cómo se sabe qué es mejor? etc.”.

Iñigo Rodriguez

inigo.rodriguez@ehu.eus